We vergelijken de beste autostoelen voor pasgeboren baby’s, beter gekend als groep 0. Een kinderautostoel is een van de belangrijkste aankopen die je doet voor je kind, maar het is ook een van de ingewikkeldste. Want wat is in godsnaam i-Size? Kies ik een draaibare of draagbare autostoel, een Cybex of toch Maxi-Cosi, …? En welke is nu eigenlijk de veiligste?
Veiligheid primeert, en daarom is een autostoel voor je pasgeboren baby ook zo belangrijk. Vroeger werden kinderen gewoon op een zitje geplaatst of kregen ze plaats op de schoot. Tegenwoordig is dit allemaal verboden en is de enige manier om je baby te vervoeren een goede kinderautostoel.
Onze selectie kinderstoeltjes voor newborns
- Makkelijk te dragen: Cybex Cloud Z
- Lichtste autostoel: Nuna Pipa Next
- Beste prijs-kwaliteit: Joie i-snug
- Beste 2-in-1 autostoel: Doona Autostoel+
- Beste Maxi-Cosi autostoel: Pebble Pro Size-i
- Primus op veiligheidstesten: Be-Safe iZi Go Modular X2
- Autostoel voor premature of kleine baby’s: Cybex Anton 5
- Extra aandacht voor houding en bescherming: Britax Romer Baby-safe 2 i-Size
Snel zoeken
Draagbare autostoel: Cybex Cloud Z
- 180° draaibaar
- Volledige ligstand
- XXL-zonnekap
- Uitklapbare zijdelingse bescherming
- Niet de lichtste (4.8 kg)
- Geen echte nadelen
De Cybex Cloud Z is volgens ons de beste autostoel voor de meeste baby’s. Het installeren van de stoel in de wagen is eenvoudig, zowel via de Isofix-basis als met de veiligheidsgordel. Cybex scoort altijd zeer hoog in crashtesten en met de Cloud Z is dat geen uitzondering.
Het is de ideale autostoel om je baby gedurende zijn eerste jaar zowel veilig als comfortabel te vervoeren. Omdat hij ontworpen is voor baby’s tot 87 centimeter kun je hem gebruiken tot je baby ongeveer 18 maanden is. Een klein minpuntje is dat de Cloud Z met een gewicht van 4,8 kg zeker niet licht is.
De Cloud Z is de enige draagbare autostoel is die je volledig kunt uitklappen. Hierdoor kun je een plat ligvlak voor je baby maken zodat de autostoel ook kan dienstdoen als reisbedje.
Nog een unieke feature van de Cloud Z is dat hij 180° graden kan draaien in de wagen (in combinatie met de Base Z, die je ook kan gebruiken voor de Sirona Z (groep 0+/1)). Hierdoor kun je je oogappel makkelijker in en uit de wagen halen.
Lees hier het volledige review van de Cybex Cloud Z.
Maximumlengte baby: 87 cm
Maximumgewicht baby: 13 kg
Gewicht van de stoel: 4,8 kg
Beste lichtgewicht: Nuna Pipa Next
- Zeer licht (3.2 kg)
- Gebruiksvriendelijk
- Hoge veiligheidsscore
- Redelijk duur
De Nuna Pipa Next is een heel veilig autostoeltje, vooral in combinatie met de los verkrijgbare Isofixbasis (Pipa Next Base). Je kan de Pipa ook installeren met de autogordel, maar daarbij moet je zeker zijn dat die voldoende lang is. Deze Nuna Pipa beschikt over een TUV-certificaat, waardoor je hem ook mee kan nemen op vliegreizen. De hoofdsteun met ingebouwde zijbescherming kan je in zeven standen verstellen.
Het is een lichte autostoel (3,2 kg, of 2,8 kg zonder zonnekap) die geschikt is vanaf de geboorte tot je baby ongeveer 1,5 jaar of 83 cm groot is. De Pipa scoort hoog op de veiligheidstesten, zowel voor frontale als zijwaartse botsingen. Ook qua ergonomie is de Pipa heel goed uitgerust. Je baby zit er goed ondersteund in en kan makkelijk naar buiten kijken.
De autostoel neemt vrij weinig ruimte in beslag, maar het zitje is wel voldoende ruim. De bekleding is machinewasbaar en eenvoudig te verwijderen. Het is niet de goedkoopste, maar het is een erg veilige, gebruiksvriendelijke kinderautostoel met een stijlvolle en kwaliteitsvolle afwerking.
Maximumlengte baby: 83 cm
Maximumgewicht baby: 13 kg
Gewicht van de stoel: 3,2 kg (2,8 zonder zonnekap)
Beste klein budget: Joie i-Snug
- Erg licht (3.25 kg)
- Redelijk goedkope autostoel
- Duurzame(re) materialen
- Gaat minder lang mee
De Joie i-Snug is een van de beste kinderautostoelen op de markt die én vriendelijk voor de portemonnee zijn én superveilig.
Als je rondkijkt, vind je vast goedkopere (en populairdere) autostoelen, maar de Joie i-Snug komt steeds als de betere uit de veiligheidstest. Het is niet alleen een veilige autostoel bij frontale botsingen, maar ook bij zijdelingse aanrijdingen is er een laag risico op letsels. Met 3,25 kg is het bovendien een van de lichtste autostoeltjes op de markt.
De autostoel is net zoals de meeste draagbare autostoelen te gebruiken tot je baby ongeveer 1 jaar is (tot 75 cm). Je kan hem vanaf 40 cm gebruiken, dus is hij ook geschikt voor premature baby’s. Het is een gebruiksvriendelijk autostoeltje dat ook voor je kleintje goed aanvoelt (met goede ondersteuningen van de benen en rug).
De bekleding is machinewasbaar en de autostoel bevat in z’n geheel zeer weinig schadelijke stoffen. De i-Snug voldoet aan de i-Sizenorm in combinatie met een Isofix-basis (compatibel met i-Base, i-Base LX en i-Base Advance). De autostoel past op verschillende Joie-kinderwagens, maar ook op kinderwagens die Maxi-Cosi-adapters gebruiken.
Maximumlengte baby: 75 cm
Maximumgewicht baby: 13 kg
Gewicht van de stoel: 3,25 kg
Autostoel + kinderwagen: Doona +
- 2-in-1 autostoel
- Mag op het vliegtuig
- Veilig
- Zwaar
- Bekleding niet machinewasbaar
De Doona+ is een veilige, draagbare autostoel type Maxi-Cosi, maar het is ook een kinderwagen. De Doona+ is een 2-in-1 omvormbare autostoel voor groep 0+, wat hem geschikt maakt voor het eerste levensjaar van je baby (tot 13 kg of 15 maanden).
De wielen zijn geïntegreerd in de autostoel. Met één klik vorm je hem om tot buggy en weer tot autostoel. Het is de ideale autostoel voor mensen met een kleine koffer, die in een stadscentrum wonen of geen parkeerplaats bij de deur hebben: nooit meer sleuren met die autostoel of een logge kinderwagen in de koffer proberen te proppen.
Zijn compacte vorm maakt de Doona+ ideaal voor op reis. De autostoel past ook in het handbagagecompartiment in vliegtuigen. Nadeel is dat de wielen van de Doona+ niet gemaakt zijn voor lange wandelingen, maar het is sowieso niet aangeraden een baby langer dan twee uur aan een stuk in de autostoel te laten. Verplaatst je je vaak in de stad, dan is de Doona+ ideaal.
Voor lange wandelingen moet je nog een extra kinderwagen of draagzak aankopen. De Doona+ kan je bevestigen met gordel en apart aan te kopen Isofix-basis.
Maximumgewicht baby: 13 kg
Gewicht van de stoel: 7,8 kg
Beste Maxi-Cosi: Maxi Cosi Pebble Pro i-size
- Gebruiksvriendelijk
- Compatibel met 3WayFix
- Stabiliserende beugel
- Zwaarder dan gemiddeld
Geen ‘beste autostoelen voor newborns’ zonder een Maxi Cosi. In België nog steeds de roepnaam voor kinderautostoelen. De Pebble Pro is het beste autostoeltje van Maxi-Cosi voor pasgeboren baby’s. Hij is geschikt voor baby’s vanaf de geboorte tot ongeveer één jaar. Wanneer je kleintje groter is dan 75 centimeter, schakel je beter over naar de Maxi Cosi Pearl. Beide autostoeltjes zijn compatibel met de 3WayFix-basebevestiging.
Wanneer we naar de crashtestresultaten kijken zien we dat de Pebble Pro zich bij de veiligste stoeltjes bevindt.
Het zonnescherm van de Pebble Pro kan vastgemaakt worden aan de beugel aan de hand van twee lussen. Jammer aan die designkeuze is dat het zonnescherm niet volledig kan uitgeklapt worden. Met een gewicht van 4,6 kilogram is hij ook vrij zwaar.
Wel handig aan de Pebble Pro is dat je de beugel naar achter kunt klappen om hem te stabiliseren. Zo kan je je oogappel gemakkelijk een flesje geven zonder dat hij in de autostoel ligt te schommelen.
Maximumlengte baby: 75 cm
Maximumgewicht baby: 13 kg
Gewicht van de stoel: 4,4 kg
Extra veilig design: Besafe iZi Go Modular
- Vijfpuntsgordel
- Extra zijdelingse bescherming
- Groot zonnescherm
- Iets minder gebruiksvriendelijk
De BeSafe iZi Go Modular X1 is een zeer veilige autostoel die voldoet aan de nieuwste i-Size-reglementering. Op crashtesten van ANWB scoort hij zeer goed. De bijbehorende basebevestiging is eenvoudig om te installeren en is voorzien van duidelijke lampjes die een correcte installatie aangeven.
Om je kind van zijwaarste impact te beschermen maakt hij gebruik van een SIP+-systeem. Dit is een soort van kussen dat je tussen de autostoel en de dichtsbijzijnde deur moet plaatsen. Dat is niet ingebouwd en kan dus verloren geraken.
In plaats van een traditioneel driepuntsharnas werkt BeSafe met een vijfpuntsharnas. Omdat het ook over de heupen gaat biedt het extra veiligheid aan je baby, maar een vijfpuntsgordel is moeilijker vast te maken, waardoor de autostoel iets minder gebruiksvriendelijk is.
Het valt op dat het volledige design van de BeSafe rond veiligheid draait. Ook positief is dat het grote zonnescherm volledig uitklapt en je kleintje beschermt van zowel zon als regen.
Autostoel voor premature: Cybex Anton 5
- Geschikt voor vliegtuig
- Ideale zithouding
- Zijdelingse bescherming
- Budgetvriendelijk
- Zwaar
De Aton 5 van Cybex is de vijfde generatie van de bekende Aton-serie en combineert de beste eigenschappen van de vorige generaties met enkele nieuwe troeven. Zo beschikt de Aton 5 over een XXL-zonnekap met UV 50-bescherming. Ook werd het zitgedeelte aangepast met een geïntegreerde hoogteverstelling zodat het ook te vroeg geboren baby’s of erg kleine baby’s perfect ondersteunt op een veilige manier.
Extra aandacht werd ook besteed aan veiligheid, want de hoek van het zitje werd zodanig aangepast zodat het hoofd, nekje en de borst van de baby mooi uitgelijnd zijn voor een optimale ergonomie. Die ideale hoek werd bovendien ontwikkeld in samenwerking met Duitse artsen en verloskundigen om te voorkomen dat baby’s het hoofd op de borst laten rusten, wat tot verstikking kan leiden. Het inlegje is bovendien uitneembaar, waardoor de baby zo vlak mogelijk kan liggen.
De hoofdsteun met geïntegreerde gordelgeleiders is verstelbaar in acht posities. Net zoals de Cloud Z beschikt de Aton 5 over extra zijdelingse bescherming met het LSP-systeem (Linear Side Impact), waardoor hij zeer goed scoort in crashtesten.
Optimale veiligheid en lighouding: Britax Römer Baby-safe 2
- Goede zithouding
- Originele kleuren
- Aanpasbare zit/ligstand
- Zware Isofix basis
Het Britse merk Britax maakt al sinds de jaren zeventig veiligheidsproducten voor kinderen, waaronder voornamelijk kinderautostoelen. Ze scoren steeds hoog op veiligheidstesten en dat is voor deze Baby-Safe 2 niet anders. Deze Baby-Safe 2 heeft extra zijdelingse bescherming in de vorm van SICT-technologie (Superior Side Impact Protection).
De D-Sip moet je simpelweg optillen aan de kant van de autodeur tot je een klik hoort. In geval van een zijdelingse botsing zal de D-SIP het momentum van de botsing verminderen en de kracht van de impact verdelen over het omhulsel van de autostoel, van je kind weg.
Hoe platter je baby in de autostoel ligt, hoe comfortabeler voor je kind, zeker pasgeborenen, maar een houding waarbij je kind rechtop zit is dan weer veiliger in geval van een botsing. Dankzij het geïntegreerde zit/ligmechanisme, dat mee verandert bij het verstellen van de hoofdsteun, zit je baby altijd in de optimale positie.
Een nadeel aan de Baby-Safe 2 is dat de Isofix-basis met 8 kg zwaarder dan gemiddeld is. Als je de basis geregeld van auto moet wisselen, is dat niet handig. Je kan deze autostoel ook wel met de gordel vastmaken.
Tot zover onze selectie autostoelen voor groep 0.
Heb je al een groter kindje dan zit je in de foute lijst. Ouder dan 9 maanden of zwaarder dan 9 kg? Dan kijk je best naar groep 1. Heb je al een groep 0 kinderstoel dan kan je ook meteen overschakelen naar groep 2. Bekijk het handige overzicht op onze pagina ‘Onderweg met de auto‘ .
Waar op letten bij het kopen van een newborn autostoel groep 0
Crashtestresultaten: Beste van de test
Veiligheid is een van de belangrijkste factoren waarmee ouders rekening houden wanneer ze een autostoeltje zoeken. Modellen die voldoen aan de nieuwe R129 regelgeving (i-Size) zijn doorgaans veiliger in vergelijking met de oude R44 modellen. Dit komt omdat ze voorzien zijn van extra beveiliging aan de zijkanten om je baby beter te beschermen tegen zijwaartse impacten.
De meeste merken verwijzen naar verschillende zaken om aan te tonen dat hun model veilig is. Zo maakt bijvoorbeeld Cybex gebruik van een LSP systeem en heeft Maxi-Cosi een beveiliging langs de zijkant in honinggraatstructuur.
Maar in realiteit kun je noch in de webwinkel noch in een fysieke winkel zien hoe veilig een autostoeltje nu eigenlijk is. Daarom hebben we de crashtestresultaten van ANWB geraadpleegd om te weten welke modellen het best bestand zijn tegen een verkeersongeval.
De BeSafe iZi Go Modular, Cybex Aton M, Cybex Cloud Z en de Maxi Cosi Pebble Pro kregen allemaal de hoogste score bij de crashtestresultaten. De Maxi Cosi Rock en de Nuna Pipa scoorden iets minder terwijl de Doona een slechte score kreeg wegens een beperkte bescherming ten opzichte van zijwaartse impacten. Toch zijn alle artikelen in deze top 8 beste autostoel baby geschikt voor gebruik en voldoen ze allemaal aan de wetgeving en voorschriften.
Zorg ervoor dat de autostoel steeds op de correcte manier wordt bevestigd in de wagen. Dit is namelijk veel belangrijker dan te kiezen voor een model met een goed crashtestresultaat.
Bevestiging met isofix
Een goede autostoel kun je zowel bevestigen met een Isofix systeem als met een gordel. Wanneer je een stoel koopt met een ‘i-Size’ normering dan is dit altijd het geval. Bevestiging via Isofix verloopt via een basebevestiging die in de wagen blijft zitten. Het autostoeltje kan hierop vastgeklikt worden. Dit verloopt veel sneller dan wanneer je de autostoel met de gordel moet bevestigen. Maar wanneer de grootouders de baby gaan halen is het gemakkelijk dat zij ook je baby veilig kunnen vervoeren zonder daarvoor een basis te moeten kopen.
Een universeel Isofix autostoeltje heeft naast de twee haken een derde aansluitingspunt, een zogenaamde ‘Top Tether’. Dit is een extra bevestigingsgordel die voorkomt dat het stoeltje kan voorover kiepen bij een ongeval. Een universeel Isofix autostoeltje mag je alleen gebruiken in een auto die voorzien zijn van Isofix beugels en een ‘Top Tether’. Maar de meeste autostoeltjes maken gebruiken van een steunpoot om te voorkomen dat de stoel kan omver vallen bij een ongeval.
Gebruiksgemak
Een autostoeltje moet niet enkel veilig zijn maar ook gemakkelijk zijn om te gebruiken. Onder gebruiksgemak verstaan we comfortabele handgrepen en een ontwerp dat niet te zwaar is. Onder de nieuwe ‘i-Size’ kan je je kind tot 15 maanden in dezelfde autostoel vervoeren. Naarmate je baby zwaarder wordt zal het steeds lastiger worden om de autostoel te dragen. Daarom is het belangrijk dat het een licht maar stevig design heeft.
Compatibiliteit
De meeste autostoeltjes zijn zo ontworpen zodat je ze ook op een kinderwagen kunt vastklikken. De kinderwagen moet niet dezelfde fabrikant zijn als van je autostoel. De meeste stoeltjes zijn namelijk voorzien van adapters om ervoor te zorgen dat ze op de meest voorkomende kinderwagens passen.
Lengte
We hebben onderzocht wat de maximale lengte is van de meest verkochte autostoelen in België. Onder de nieuwe UN R129 regelgeving moeten autostoeltje in groep 0+ tot 15 maanden kunnen gebruikt worden. Maar het is aan de fabrikanten zelf om te bepalen wat de maximale lengte is waarvoor het stoeltje geschikt is.
Als we kijken naar de verschillende modellen op de markt zijn er grotere verschillen dan we eerst hadden gedacht. Zo zijn De Cloud Z en Aton M van Cybex geschikt voor baby’s tot en met 87 centimeter groot. Terwijl de nieuwste modellen van Maxi-Cosi geschikt zijn tot een maximale lengte van maar 75 centimeter. Dit is een groot verschil omdat een gemiddelde baby een lengte van 75 centimeter al na 12 maanden heeft bereikt. Terwijl een gemiddelde er bijna 24 maanden over doet om een lengte van 87 centimeter te bereiken.
Onze voorkeur gaat dus uit naar de Cybex Cloud Z en de Aton M omdat ze langer kunnen gebruikt worden.
Gewicht
Autostoeltjes kunnen qua gewicht schommelen tussen de 3 kg en 7 kg. De Doona is met 7 kg de zwaarste autostoel voor een baby maar het heeft een uniek design met ingebouwde wielen waardoor je het ook als kinderwagen kunt gebruiken. Het lichtste model op de markt zijn de Nuna Pipa en de Maxi Cosi Rock. Ze wegen ongeveer een kilo minder dan de Cybex Cloud Z wat toch een voordeel is.
Gewicht is voor ons geen doorslaggevende factor maar een lichtere maxi cosi is gemakkelijker voor de ouders. Naarmate je oogappel groeit wordt het namelijk steeds lastiger om bijvoorbeeld de autostoel van de wagen naar de crèche te dragen.
FAQ – Veel gestelde groep 0 autostoel vragen
De beste autostoel voor baby’s vinden is niet evident. Omdat er zo veel zaken zijn om rekening mee te houden, vind je hier het antwoord op enkele meestgestelde vragen. Ook leggen we uit wat nu juist het verschil is tussen de verschillende veiligheidsnormen en wat de Belgische wetgeving precies voorschrijft.
Heb ik een autostoel nodig?
Ja. sommige ziekenhuizen laten je zelfs niet vertrekken zonder een autostoel mee te hebben (als je zelf rijdt natuurlijk).
Een autostoel een absolute must wanneer je een baby veilig wilt vervoeren. Wanneer je als ouders je eerste baby verwacht is er een lange lijst aan spullen die je nodig hebt. Het is soms moeilijk om in deze lijst een onderscheid te maken tussen de zaken die essentieel zijn en de zaken die eerder optioneel zijn.
Een autostoel staat voor ons in de lijst met essentiële spullen. Denk maar aan hoe je je baby van het ziekenhuis naar huis of naar de kinderopvang gaat brengen. Om je baby gedurende het eerste jaar veilig te vervoeren in de wagen is een autostoel voor baby’s dus zeker nodig. Bovendien is het verplicht bij wet om kinderen kleiner dan 1,35 meter te vervoeren in een aangepaste autostoel. Dit is zo voorzien in de Belgische wetgeving omdat een gewone gordel niet voldoende werkt wanneer een kind nog te klein is.
Een autostoel die voldoet aan de oude UN R44 reglementering is geschikt voor baby’s tot 10 kg of ongeveer 12 maanden. Onder de nieuwe UN R129 reglementering wordt er niet meer gekeken naar het gewicht maar naar de lengte van de baby. Het verschil is wel dat fabrikanten zelf moeten bepalen tot welke lengte hun autostoel geschikt is.
Zo is de Cybex Cloud Z geschikt voor baby’s tot 87 centimeter terwijl de Maxi-Cosi Rock maar geschikt is tot 75 centimeter. Wanneer het hoofdje van je baby boven de autostoel uitsteekt is het tijd om over te stappen naar een autostoeltje voor groep 1 (12 maanden tot 4 jaar).
Belgische wetgeving en veiligheidsvoorschriften van een autostoel
Er zijn twee Europese richtlijnen:
- UN-ECE R44/04
- UN-ECE R129 of i-Size
Elke kinderautostoel met het label UN-ECE R44/04 werd onderworpen aan een voorwaartse aanrijdingstest, een achterwaartse aanrijdingstest en een rolbeweging van de auto. De autostoelen worden opgedeeld volgens gewicht en in vier groepen: groep 0, I, II en III. Deze norm is nog steeds van kracht, maar wordt niet langer toegekend aan nieuwe kinderautostoeltjes. In een autostoel met deze norm mag je kind voorwaarts vervoerd worden zodra ze 9 kg wegen.
In 2003 werd de i-Size, ook bekend onder de naam UN-ECE R129, ingevoerd. Die deelt kinderautostoelen op volgens lengte van het kind. Om het i-Size-label te krijgen moet een autostoel ook getest zijn op zijwaartse bescherming. Bovendien moet de autostoel geïnstalleerd worden met Isofix. Het kind moet minstens tot de leeftijd van 15 maanden tegen de rijrichting in worden vervoerd.
Alle producten in onze top 8 beste autostoel baby voldoen aan deze voorschriften.
Goed om te weten:
- Bij i-Size kunnen kinderen tot 83 cm tegen de rijrichting in zitten. Sowieso is het verplicht om een kind tot 71 cm tegen de rijrichting in te vervoeren.
- Alle i-Size-autostoelen moeten vastgemaakt worden met Isofix. Ze hebben twee of drie aansluitpunten, en ofwel een steunpoot of een bevestiging via de stoelleuning.
- Niet alle auto’s zijn i-Size-ready. Vooral oudere auto’s hebben mogelijk geen Isofix-bevestiging, maar vrijwel alle nieuwe auto’s met bouwjaar 2003 of later hebben minstens twee i-Size-ready-zitplaatsen. Via de website van de autostoelfabrikant kan je nagaan of je auto compatibel is met de kinderautostoel.